Miljøprofil

Som et kunnskapssenter og leverandør av IT-verktøy er det essensielt for oss å kontinuerlig levere løsninger i samsvar med gjeldende miljøstandarder. Denne forventningen er noe alle våre kunder og samarbeidspartnere kan være trygge på at vi oppfyller. Vår miljøbevissthet går imidlertid utover det endelige produktet og omfatter alle aspekter av vår virksomhet som kunnskapssenter. Vi er forpliktet til å integrere miljøvennlige praksiser i våre tjenester og bidra aktivt til utviklingen av bærekraftige produkter.

Arbeidsmiljø

For at vi skal kunne levere produkter av ypperste kvalitet, er vi avhengige av at vi har ansatte som trives og som kjenner glede og motivasjon for å jobbe i bedriften. Ansatte som trives på jobb og med arbeidet de utfører yter både mer og bedre.Å skape et solid arbeidsmiljø er ikke gjort over natten. Et kontinuerlig og målrettet arbeid over tid, er det som må til for å lykkes. Tiltakene og arbeidsmetodene vi har benyttet oss av for å komme dit vi er i dag er mange, både innenfor ledelse, drift og og menneskelige faktorer. Ute hos alle våre forhandlere gjøres det tiltak for å skape en bedre arbeidshverdag, ved hovedkontoret er følgende tiltak gjort:

  • Alle ansatte tilbys frukt og grønt i tillegg til te og kaffe fra kaffemaskin.
  • Alle arbeidsplasser har store vinduer med godt dagslys.
  • Arbeidsstasjonene har godt arbeidslys i tak og heve- /senkepulter for de som ønsker dette.
  • Levende planter finnes på de fleste kontorer, samt bilder og kunst på veggene for å myke opp lokalene.
  • Ansatte oppfordres til fysisk aktivitet, vi har derfor etablert en ordning hvor selskapet sponser treningsaktiviteter og har et treningsrom tilgjengelig på hovedkontoret.

Siden 2021 har REN benyttet seg av medarbeiderundersøkelsen levert av B2S Reserch AS og innfridd de krav som stilles for å kunne kalle seg en av landets beste arbeidsplasser. Dette beviser at vi som selskap tar arbeidsmiljø og drift på alvor og at ansatte opplever REN som et godt sted å jobbe.

Avfallshåndtering

Ved hovedkontoret er det inngått etablert ordning for sortering av avfall.Det er en egen rutine for gjenbruk av IKT-utstyr. Overflødige arbeidsklær/profilartikler, møbler osv. blir gitt bort eller solgt. Kun ødelagte produkter blir sendt til miljøstasjon.

Forbruksmaterialer

REN AS ønsker å være en papirløs virksomhet og oppfordrer alle ansatte til å begrense utskrifter av dokumenter til et minimum. Det er fokus på at digitale løsninger skal tas i bruk der det er mulig.Ved vareinnkjøp prioriteres store forpakninger, og produkter med kvalitet og lang levetid. På kontorene og ved messer og konferanser er alle engangsartikler i plast byttet ut med papp og flerbruksvarer.

Energi

REN AS sitt hovedkontor leier lokaler i et bygg med solcelleanlegg og batterilagring av energi. Ventilasjonsanlegget er balansert og er satt opp med natt- og helgesenking. Dette gir en god energibesparelse og et godt inneklima. Lyset styres av bevegelsessensorer, og alle PC-er og skjermer er programmert til å gå i dvale etter relativt kort tid.

Transport

REN AS prioriterer elektrisk eller hybrid ved leie av bil/transport. Virksomheten har egne parkeringsplasser i og utenfor parkeringskjeller med ladestasjoner tilgjengelig. Her er det også lagt til rette for egen sykkelparkering.For å redusere reiseaktiviteten til et hensiktsmessig nivå prioriteres eksterne møter ved hjelp av videokonferanse, web-møter og telefonsamtaler. Når det lar seg gjøre, legges det til rette for samkjøring ved tjenestereiser. Ved behov for varetransport, koordineres dette slik at flere forsendelser sendes/mottas samlet.

Leverandører

REN AS prøver etter beste evne å benytte leverandører som har en miljøsertifisering og/eller miljøsertifiserte produkter.

Produkter (Indirekte)

REN leverer beste praksis til bransjen gjennom REN blad, IT verktøy og beredskap. Det er gjennom disse tjenestene REN kan påvirke miljøet mest. Spesielt produktet miljøkalkulator som nå er under utvikling og at vi har resirkulering på alt beredskapsmateriell.